Menu

Hvad er en markedsanalyse?


Når du skal til at sælge produkter og/eller service, er det altid vigtigt at lave en markedsanalyse. Dette gælder lige meget om du starter en helt ny forretning fra nul eller om du tilføjer et nyt forretningsområde, starter en ny blog eller udvider din forretning til et nyt marked. I denne artikel kan du læse om hvad en markedsanalyse er og hvad den bruges til.

Hvad er en markedsanalyse?

En markedsanalyse er en analyse af et marked. Her analyserer du data enten inden for et brand og/eller et marked og der er normalt tale om en analyse, som organisationer og virksomheder enten foretager selv, eller som de betaler eksperter for at foretage for sig.

Hvad kan du opnå en med markedsanalyse?

Du kan få svar på mange spørgsmål takket været en markedsanalyse, som sikkert også vil spare dig tid og penge. Du kan først og fremmest finde ud af om der overhovedet er et marked, hvem dine konkurrenter er, da det er vigtigt at kende sine konkurrenter, og hvorvidt I som virksomhed kan konkurrere med konkurrenterne og hvordan I bør positionere firmaet.

Du får svar på mange af dine spørgsmål ved at gennemføre en spørgeundersøgelse, hvor i kan spørge ind til faktorer, som kan hjælpe jer med at positionerer jer.

Hvad skal du undgå med din spørgeundersøgelse?

Husk på de tre F’er, når du husker på hvad du skal undgå, når du gennemfører spørgeundersøgelse. Du bør undgå at tale med de tre F’er, som er Friends, Family og Fools.

Overvej også en brancheanalyse

Ud over at gennemføre en markedsanalyse kan det også være en god ide at gennemføre en brancheanalyse, hvor I kan analysere jer frem til hvorvidt der er tale om en attraktiv branche og om der er høje eller lave adgangsbarrierer. Hvis der er mange konkurrenter på markedet er der tale om høje adgangsbarrierer og det kan måske pege på at det ikke er det bedste tidspunkt at træde ind på markedet.