Menu

Vigtigheden af at kende sine konkurrenter


Når du har din egen virksomhed, bør du til hver en tid kende dine konkurrenter. Det er faktisk tilfældet, uanset hvem du er, og uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med. Hvis ikke man kender til sine konkurrenter, er det ikke til at vide, hvad man skal gøre, og man vil heller ikke vide, hvor de andre er, eller hvad de tilbyder.

Det vigtigste at have sig for øje, når man finder ud af, at det er nødvendigt at interessere sig for sine konkurrenter er, at man skal finde ud af, hvad de tilbyder kunderne. For det første skal man finde ud af, hvem det egentlig er, der er ens konkurrenter, og her er vi så heldige, at vi alle kan bruge det net, der er derude. For at finde ud af, hvem ens konkurrenter er, skal man for det første gøre sig klart, hvad det er for en branche, man opererer i. Det er ikke sikkert, man ved det, selvom man skulle tro, at alle, der har egen virksomhed, ved det. Men sådan er det desværre ikke, og det er der sine grunde til. Når først man har fundet ud af, hvad det er for en branche, man opererer i, kan man også begynde at finde ud af, hvem det er, der er ens konkurrenter. En konkurrent er en virksomhed, der tilbyder det samme produkt eller den samme ydelse, som man selv gør. Det er konkurrenterne, man skal måle sig med for at finde ud af, om der er nogen, der tilbyder noget bedre, end man selv gør. Det er slet ikke sikkert, at man har så mange konkurrenter, og det kan tilmed være, at man ikke har nogen overhovedet. Der findes nemlig virksomheder, der er den eneste på markedet inden for den niche, de har valgt, og det kan der til hver en tid være mange fordele ved. Der behøver dog ikke være noget galt i at have nogle konkurrenter, og det kan tilmed være spændende.

Når man har fundet sine konkurrenter og ved, hvad de foretager sig, så ved man også, hvor man skal sætte ind. Hvis man finder ud af, at en eller flere konkurrenter har en bedre hjemmeside end man selv har, kan det være et rigtig godt sted at sætte ind. Når man har en rigtig god og professionel hjemmeside, så vil man med sikkerhed også kunne tiltrække flere kunder, og man vil fremstå endnu bedre, end man ellers gjorde.

Et andet sted at kigge er på konkurrenternes priser. Hvis en konkurrent tilbyder de samme produkter, men til en lavere pris, bør man gå i gang med at kigge på sine egne priser og se, hvad det er, man kan gøre ved dem. Hvis man gerne vil have flere kunder, eller man bare gerne vil beholde dem, man har, bør man som minimum sætte priserne ned, så de matcher konkurrenternes. Der findes tilmed virksomheder, der tilbyder, at hvis en vare findes til en billigere pris hos en kunde, så kan man få den til den samme pris hos dem. Det er en rigtig god service, og det er noget, man kan overveje at tilbyde, hvis ikke man selv ønsker at gå og sætte varerne ned hele tiden. På denne måde kan man jo også spare lidt tid.

En anden god ting, der er ved at kigge på konkurrenterne, er også, at man kan se, om de tilbyder noget, man ikke selv tilbyder. Det kan være, de har ydelser eller produkter, der er attraktive, og som man også selv kunne tænke sig at tilbyde. På denne måde kan man nemlig også holde øje med, hvad der foregår derude, og så er det ellers bare at slå til og begynde at udbyde de samme produkter eller ydelser, såfremt man kan stå inde for dem. Der er ikke noget at sige til, at det er så vigtigt for de fleste at holde øje med konkurenterne, for på denne måde kan man hele tiden være med på beatet, og man kan få gjort det, der skal til.

Du skal til hver en tid holde øje med dine konkurrenter. På den måde sikre du dig, at du er med der, hvor det sker, men også, at du hele tiden er i stand til at gøre det, der er bedst for dine kunder. At have kunder er vigtigt, og kundepleje er en vigtig del af tilværelsen for alle virksomheder. Man skal have et ønske om at gøre det bedste for sine kunder, og man skal også have et ønske om at kunne tilbyde de bedste produkter til de bedste priser. Det betyder, at man må holde øje med, hvad der sker derude, for kun på denne måde kan man skabe de bedste betingelser for sine kunder og samtidig sikre sig selv og sin virksomhed, at man får så høj en indtjening som muligt.